מאמר השבוע

כל מה שרציתם לדעת על ניתוח לסת עליונה

ניתוח לסת עליונה

מטרתו של ניתוח לסת עליונה היא לתקן עיוותים של העצמות, מבנה א-סיטמרי של הלסת, וחוסר פרופורציה, אשר יכול לגרום לליקויי דיבור או לעיסה. לעיתים מדובר בתיקון עיוות מולד במבנה הלסת, לעיתים מדובר בתיקון שיש לבצע בעקבות שבים בעצמת הפנים. אפשרות נוספת לביצוע ניתוח זה היא לאחר הסרת גידולים אשר עשויים להותיר פגמים או שקעים במבנה הלסת. ברוב המקרים מדובר בהליך רפואי חיוני אשר עוסק בשיקום הגולגולת והפנים, לעתיים מדובר גם בהליך אסתטי. 

על ההליך הרפואי, כיצד מתכוננים אליו, הסיכונים הכרוכים, ומידע על ההחלמה, בכתבה שלפניכם. 

כיצד מתכוננים לניתוח?

כאשר מדובר בניתוח לסת עליונה אשר מקורו טיפול בטראומה, יש לבצע בדיקת רנטגן או CT על מנת לברר לגבי סדקים, שברים, וממצאים נוספים אליהם יש להתייחס. המטופל מתבקש גם להגיש בדיקות דם. עבור ילדים יש לבדוק מה משך הצום הנדרש לפני ניתוח (עבור מבוגרים נדרש צום מלא של שמונה שעות לפני הניתוח), והאם הוא מבוצע בהרדמה מקומית או כללית.

מה קורה במהלך הניתוח?

על מנת לתקן עיוותים של הלסת, המנתח מבצע מספר חתכים, ולאחר מכן, משתציל או מסיר חלקי עצם או רשמה תת לסתית (בהתאם למקרה), כאשר נדרש לתקן פרופורציות. הניתוח נמשך בין שעה אחת לשלוש שעות בדרך כלל, תלוי  בפעולה המדויקת הנדרשת. 

מה הסיכונים הכרוכים בניתוח לסת עליונה?ניתוח לסת עליונה

נזק לשיניים – עשוי להתרחש נזק לשיניים בעקבות הקירבה לשורשי השיניים.

נפיחות תת לסתית – האיזור אשר נפגע מטראומה מגיב באמצעות נפיחות, היא אמורה לחלוף תוך כשבוע. 

פגיעה עצבית – יכולה לגרום לחולשת זרירים מקומית באיזור הסנטר, או לנזק תחושתי, הדבר תלוי בסוג הפעולות שבוצעו בניתוח.

ישנם סיכונים נוספים המהווים סיכונים כלליים, ללא קשר לניתוח הלסת, כגון זיהום בפצע פתוח, דימום, סיכון בהרדמה וצלקות. על כל אלו חשוב לקבל מידע מהרופא המטפל לפני הניתוח.

מה חשוב לדעת על תקופת ההחלמה?

לאחר הניתוח, המטופל נשאר להשגחה ברוב המקרים של 24 שעות. בימים הראשונים שלאחר הניתוח, יש להימנע ממתיחה או כיפוף של הצוואר, כמו גם שימוש בשרירי הפנים. סביר להניח שילדים יצטרכו עזרה בהחלמה, יותר ממבוגרים. החבישה אשר נשארה על הפנים יכולה להיות מוסרת לאחר מספר ימים, תלוי בכמות הדימומים, והתפרים יוסרו ברוב המקרים לאחר כעשרה ימים.

במידה והכאבים אינם חולפים עם משככי כאבים, ו/או נוצרות הפרשות מוגלתיות מהחתך הניתוחי, דימום או עליית חום, יש לפנות לבדיקה רפואית באופן מיידי. 

בהצלחה!