מאמר השבוע

ליקויי שמיעה אצל ילדים

ליקויי שמיעה אצל ילדים

על פי הסטטיסטיקה, 3-1 מתוך 1,000 תינוקות נולדים עם ליקוי שמיעה בדרגת חומרה גבוהה, כזה אשר יפריע להתפתחות תקינה של השפה או אף יגרום לכך שהתינוק לא יוכל לפתח את השפה כלל. מעבר לאותם ליקוי שמיעה אצל ילדים אשר מזוהים עם הלידה, ישנם גם ליקויי שמיעה אשר מתפתחים במהלך שנות הילדות בדרגות חומרה שונות. 

איך מזהים ליקויי שמיעה אצל ילדים?

הרבה מאוד הורים טועים לחשוב, שאם התינוק שלהם עבר בהצלחה את בדיקת השמיעה הראשונית אשר מבוצעת בבית היולדות בימים הראשונים שלאחר הלידה – אין לו ליקוי שמיעה והוא שומע טוב. זאת טעות, שכן העובדה שהוא שומע טוב בבית היולדות לא פוסלת את האפשרות שהוא יפתח ליקוי שמיעה בהמשך. לכן, חשוב מאוד להיות ערניים, לעקוב אחרי התינוק והתגובות שלו לקולות ולצלילים ואם יש חשד שמשהו אינו כשורה – לפנות באופן מיידי לרופא הילדים ולבקש הפניה לבדיקת שמיעה. 

גורמים אפשריים לליקויי שמיעה אצל ילדים

ישנם מספר גורמים המגדילים את הסיכון של ילד לפתח ליקוי שמיעה:

  • תורשה – אם אדם מסוים במשפחה סובל מליקוי שמיעה הדבר מגדיל את הסיכון שילד יפתח ליקוי שמיעה גם הוא. 
  • אב ואם שהם קרובי משפחה – כשההורים קרובי משפחה הסיכון לסבול מליקוי שמיעה גבוה יותר.
  • סיבוכים בלידה ופגמים מולדים – ישנם מספר סיבוכים בלידה אשר יכולים לגרום להיארעות של ליקויי שמיעה אצל ילדים, כמו גם פגמים מולדים שלא תמיד נמצא להם הסבר.
  • אנטיביוטיקה – סוגים מסוימים של אנטיביוטיקה עלולים לגרום לליקויי שמיעה אצל ילדים ובכלל.
  • מחלות – מחלות מסוימות כגול דלקת אוזניים הנגרמת מנוזלים, דלקת חיידקית של קרום המוח ואחרות עלולות לגרום לליקויי שמיעה אצל ילדים.

מהם סימני האזהרה המחייבים פנייה לבדיקת שמיעה?

הסימנים העיקריים שבגינם מומלץ מאוד לפנות עם הילד לבדיקת שמיעה:

  • התינוק / ילד לא מגיב בכלל לרעשים חזקים.
  • הפעוט לא מגיב לקריאות בשמו.
  • הילד חווה קשיים ברכישת השפה.

בדיקת השמיעה שיש לבצע לילד היא בדיקת שמיעה התנהגותית או בדיקת ברה, כתלות בגילו וביכולתו לספק תשובות שניתן לסמוך עליהן. 

מה קורה אם מוצאים ליקויי שמיעה אצל ילדים?

אם תוצאות בדיקת השמיעה שנעשתה לילד מעידות על ירידה בשמיעה, חשוב מאוד לגשת כמה שיותר מהר למכון שמיעה לצורך התאמת מכשיר שמיעה, וזאת על מנת למנוע פגיעה בהתפתחות. יש היום הרבה מאוד סוגים של מכשירי שמיעה לילדים אשר יכולים לספק להם איכות חיים רגילה לחלוטין, וככל שההתאמה תבוצע מהר יותר – יהיה לילד הרבה יותר קל.

במקרים של פגיעה חמורה בשמיעה קיימת אפשרות לבצע השתלת שתל קוכליארי אשר יאפשר לו לשמוע כמעט כמו ילד ללא ליקוי שמיעתי. 

לסיכום: אם קיים חשד לליקוי שמיעה אצל הילד, חשוב מאוד לפנות כמה שיותר מהר לרופא אף אוזן גרון אשר יבצע הערכה ראשונית ויחליט אם יש צורך בבדיקת שמיעה. ככל שתקדימו לבצע את הבדיקה – הפגיעה באיכות החיים תהיה הרבה יותר קטנה. בהצלחה!