מאמר השבוע

שיתוק מוחין אצל ילדים

שיתוק מוחין אצל ילדים (Cerebral Palsy) היא תופעה רפואית, המתייחסת להפרעה נוירולוגית רחבה מסוגים שונים, המופיעה בקרב תינוקות וילדים.
התופעה נחשבת נדירה למדי, היא עומדת על 0.2%-0.5% מכלל הלידות, והיא נמצאת במגמת עליה בקרב הפגים הקטנים במיוחד, הנולדים מתחת למשקל של 1000 גרם.

במצב של שיתוק מוחין, נוצרות לקויות מוטוריות וקיים חוסר תיאום בתנועות הגוף. שיתוק מוחין מתרחש אצל תינוקות בעקבות נזק שנגרם למוח בשלב העוברי, לרוב בתקופת ההריון, במהלך לידה או אחרי הלידה.
נזק מסוג זה גורם למוח לתפקד באופן חלקי בלבד, והתוצאות הן סימפטומים שונים הבאים לידי ביטוי אצל התינוק או הילד:

  • בעיות בשיווי המשקל
  • בעיות קוארדינציה
  • התקפי אפילפסיה
  • חוסר תחושה
  • עיוורון
  • בעיות נשימה
  • פזילה
  • בעיות תפקוד באיברים פנימיים חשובים  (לב, כבד, ריאות וכדומה)
  • בעיות מוטוריות או שיתוק (שיתוק של אחת הגפיים, שתי הגפיים, שיתוק בצד אחד של הגוף או שיתוק של כל ארבעת הגפיים)

מהם הגורמים לשיתוק מוחין?

בעבר סברו מומחים ששיתוק מוחין נגרם בעקבות מחסור באספקת החמצן למוח היילוד במהלך לידה מורכבת או לידה שהסתבכה. מחקרים נוספים שנערכו בשנות ה-80 של המאה ה-20 מראים כי מחסור באספקת החמצן למוח גורם רק לאחוז קטן ממקרי שיתוק המוחין, ואילו מרבית המקרים מתפתחים עוד טרם הלידה.

בשעה שמוח של אנשים בוגרים מסוגל להשתקם במהירות אף מנזק חמור, הרי שמוחם של עוברים רכים, בעיקר בחודשים הראשונים לחייהם ברחם הינם פגיעים ביותר, וכל נזק קטן המתרחש בשלב זה, עשוי להיות בעל השלכות חמורות.

גורמים לשיתוק מוחין לפני הלידה

הרופאים סבורים כי שלוש בעיות עיקריות המתרחשות לפני הלידה, הן הגורמות לשיתוק המוחי:

  • התפתחות לא תקינה של המוח– מוח העובר, המתפתח ב-20 השבועות הראשונים של ההריון הוא פגיע במיוחד. כל דבר שעשוי לשבש את פעילותו התקינה עלול לגרום לשיתוק. התפתחות המוח עשויה להיות מושפעת משינויים בגנים (מוטציות) האחראים על ההתפתחות המוחית, זיהומים במהלך ההריון דוגמת הרפס או ה-CMV או כתוצאה מפגיעה בראש העובר עקב חבלה.
  • דימום המביא לאי אספקת דם תקינה למוח– דימום תוך מוחי הוא תמיד מסוכן, אולם אצל עוברים הוא מסוכן שבעתיים. אי אספקת דם תקינה למוח אצל עוברים עלולה לגרום בקלות למוות של חלק מתאי המוח. גורמים המעלים סיכוי שתופעה כזו תתרחש הם:
  1. לחץ דם גבוה במהלך ההריון
  2. חולשה של השליה או כלי הדם המספקים דם מהאם לעובר
  3. זיהום בו לקתה האם במהלך הריונה
  • פגיעה במיאלין הנמצא מסביב לחדרי המוח– מוח העובר מכיל סיבי עצב רבים העטופים בחומר הנקרא  מיאלין. לחומר זה תפקיד חשוב בהובלת אותות עצביים מתאי העצב שבמוח לשאר חלקי הגוף. פגיעה באספקת הדם למוח עשויה לגרור פגיעה משמעותית במיאלין שמסביב לתאי המוח ומכאן פגיעה בתאי המוח עצמם. פגיעה זו עשויה להתרחש עקב מחלות נדירות שחלתה בהן האם במהלך הריונה דוגמת אדמת או זאבת, או כתוצאה מלידה מוקדמת.

גורמים לשיתוק מוחין במהלך הלידה ולאחריה

חלק מזערי ממקרי שיתוק המוחין נגרם בשל נזק למוח היילוד בעת הלידה או אחריה. לרוב הנזק נגרם כתוצאה מאספקת חמצן לקויה למוח היילוד בזמן הלידה, או בשעת הדבקות בדלקת קרום המוח או כתוצאה מרמת סוכר נמוכה במיוחד בדמו של היילוד (נדיר ביותר).
סיבה נוספת שעשויה לגרום לשיתוק מוחין במהלך הלידה היא לידה טראומתית במיוחד, הגורם לחבלת היילוד ובעקבותיה- פגיעה מוחית.

מיד לאחר הלידה, קיים סיכוי נמוך שבו יעלה חום היילוד לטמפרטורות גבוהות בעקבות מחלה כלשהי. גם תרחיש כזה עשוי להיות הרסני אצל יילוד רך.

כל הנזקים שפורטו לעיל עלולים לגרום לשיתוק מוחין, כיוון שהם מתרחשים בחודשים הראשונים לחיי התינוק, בזמן בו מוחו של התינוק אינו עמיד לנזקים מסוגים שונים.

היקף הפגיעה משתנה מילד לילד

חומרת הנזק לגוף ולתפקוד הכללי, משתנה בהתאם לחומרת הפגיעה המוחית. זו הסיבה שחולי שיתוק מוחין סובלים ממגבלות שונות.
לעיתים המחלה לא מאובחנת אלא לאחר מספר חודשים בחייו של התינוק, עד אשר ההורים מבחינים שההתפתחות אינה תואמת את הגיל.

חשוב לציין בהקשר זה, שלא כל ילד שסובל בצורה מסוימת משיתוק מוחין סובל גם מפיגור שכלי, עם זאת מחקרים מצביעים על קשר ישיר בין חומרת הפגיעה המוחית לבין חומרת הפיגור.

 

רשלנות רפואית כגורם לשיתוק מוחין

בחלק מן המקרים בהם נגרם שיתוק מוחין לתינוק או לעובר, בעיה זו נוצרת בשל רשלנות רפואית הגורמת לשיתוק מוחין. רשלנות זו באה לידי ביטוי בטיפול באם במהלך ההריון, בזמן הלידה או בטיפול הרפואי שקיבל התינוק בבית החולים.
רבות מתביעות פיצויים רבות המוגשות לבתי המשפט בישראל על ידי אמהות, הן בגין רשלנות רפואית שהובילה לשיתוק מוחין בזמן הריון או לידה. 

 

מקרי הרשלנות הרפואית שעשויים להוביל לשיתוק מוחין:

  • פענוח לא נכון של תוצאות בדיקות רפואיות או בדיקות על קול
  • מעקב לקוי אחר התפתחות העובר במהלך הריון
  • אי ביצוע בדיקות מתאימות במהלך הריון
  • יילוד עובר בדרך שאינה מתאימה למנח בה הוא נמצא
  • פגיעה בעובר במהלך לידה
  • מתן טיפול קלוקל לעובר לאחר הלידה

הורה שקיים אצלו חשש בנוגע לילדו, הסובל משיתוק מוחין כתוצאה מרשלנות רפואית, רצוי שיבדוק את הנושא לעומק. בדיקה יסודית כזו ניתן לערוך אצל עו"ד מומחה רשלנות רפואית ושיתוק מוחין. בדיקה זו כוללת איסוף כל החומרים הרפואיים הרלוונטיים, בירור הקשר הסיבתי בין רשלנות ובין הנזק וקבלת פיצויים מתאימים.